Onderwijs

Schoolklimaat

Op de Jan van Rijckenborghschool wordt hard gewerkt, vrolijk gespeeld en vrij geknutseld. Het schoolklimaat op de Jan van Rijckenborghschool wordt gekenmerkt door een warme, bewuste, spiritueel georiënteerde sfeer. Samen met het brede aanbod van vakken vormt het een klimaat waarin het kind zich veilig en breed kan ontwikkelen.

Dagopening en Tempeldienst

Iedere lesdag starten de kinderen met een dagopening. In de kring wordt een verhaal voorgelezen, dat op een of andere wijze aan de drie levensvragen refereert. Sprookjes en tal van jeugdboeken beantwoorden aan dit doel. Na het verhaal wordt een lied gezongen uit de liedbundel die is geschreven voor de jeugd van het Rozenkruis.

Sociale Vorming

In het sociale verkeer leert het kind zichzelf kennen in relatie tot zijn omgeving. Op allerlei momenten van de dag vraagt dit de aandacht van de leerkracht. Maar ook wordt op gezette tijden gericht vorm gegeven aan de sociale ontwikkeling van de kinderen. Zo wordt in de kring, vaak naar aanleiding van een gebeurtenis of het voorgelezen verhaal, gesproken over hoe om te gaan met het genoemde onderwerp. Ook leren de kinderen binnen het projectonderwijs samenwerken, hulp vragen en helpen.

Cognitief Onderwijs

De Jan van Rijckenborghschool biedt de cognitieve vakken aan middels gangbare lesmethodes die voldoen aan de kerndoelen. Lezen, schrijven, taal en rekenen vormen vanaf groep 3 een dagelijkse vaste taak. De instructies worden individueel of in groepjes gegeven. Tijdens het werken is een rustige en gestructureerde sfeer noodzakelijk. 

Projectonderwijs

De vakken die vallen onder ‘Wereldoriëntatie’ worden in projectvorm aangeboden. Dit zijn aardrijkskunde, geschiedenis, natuuronderwijs, oriëntatie op mens, wereld en maatschappij. Eerst wordt de theoretische leerstof van de betreffende vakken behandeld. Daarna gaan de kinderen creatief aan de gang met de stof. Ze stellen een werkstuk samen van werkbladen, zelfstandige opdrachten en tekeningen.

Beeldende vorming

Voor de ontwikkeling van de creatieve expressie en het ruimtelijk inzicht, vindt de school het concrete fysieke handelen, het manipuleren van materialen en een uitgebreide ruimtelijke oriëntatie van groot belang. Het vak beeldende vorming levert hier een belangrijke bijdrage aan. Wekelijks krijgen alle groepen les van een vakdocent. Deze laat de kinderen, binnen de gegeven opdracht, op hun eigen wijze en niveau onderzoekend aan het werk gaan.

Muziek

Iedere ochtend wordt gezongen tijdens de dagopening. Daarnaast wordt muziek gemaakt als onderdeel van een project, of als er iets te vieren is op school. Ook wordt afwisselend met Kerstmis of Pasen muzikale presentaties gehouden door de kinderen. Ze zingen voor de gelegenheid geschreven liedjes of maken muziek op hun eigen muziekinstrument

Slottoneel

Aan het einde van ieder schooljaar wordt door alle leerlingen een slottoneel, ofwel een eindmusical opgevoerd. De leerkrachten schrijven het stuk met hulp van de oudste kinderen. In het laatste trimester wordt er druk gestudeerd en liedjes geoefend. Ouders helpen bij het maken van het decor en het naaien en verzorgen van de kostuums.

Gym en Sport

De leerlingen van groep 1 en 2 krijgen gymnastiek in de speelzaal op school. De overige groepen gaan eens per week naar een gymzaal in de buurt, die wordt aangewezen door de gemeente. Naast de wekelijkse gymnastiekles wordt regelmatig aan diverse, door de gemeente georganiseerde, sport- en spelevenementen meegedaan.

Combinatiegroepen

In de combinatieklas is ieder kind een keer de jongste en de oudste. Kinderen leren zelfstandig werken en samenwerken. Ze leren hulp vragen en helpen. Ook leren ze om bepaalde taken en verplichtingen te aanvaarden. De Jan van Rijckenborghschool heeft vier combinatiegroepen; groep 1-2, 3-4, 5-6 en 7-8. 

Excursies en Schoolreisjes

N.a.v. de verschillende projecten worden passende excursies gemaakt om ook in de praktijk te leren. Zo maken de kinderen elk schooljaar meerdere uitstapjes. Ook worden uitstapjes gemaakt naar sportevenementen, theater- en muziekvoorstellingen.

Leerlingenzorg

In het kader van het leerlingvolgsysteem wordt ieder jaar per groep een groepsplan gemaakt. Het groepsplan bevat drie moeilijkheidsniveaus, zodat iedere leerling op eigen niveau kan werken, terwijl toch een klassikale lijn behouden blijft. Dit wordt het ononderbroken leerproces genoemd.

Rapportgesprekken

De school streeft ernaar om de kinderen zodanig te motiveren dat ze graag en vanuit zichzelf werken. De school waardeert de leerprestaties met 3-4 wekelijkse methodegebonden toetsen en op basis van het halfjaarlijkse CITO-leerlingvolgsysteem